De Jeugdombudsman heeft onderzocht hoe de gemeente Den Haag aanvragen voor leerlingenvervoer behandelt. En dan vooral aanvragen van kwetsbare gezinnen, die vaak meerdere problemen hebben en niet zonder hulp een aanvraag kunnen indienen.
De Jeugdombudsman ziet onder andere dat er nu vaak onjuiste verwachtingen zijn. Ouders en begeleiders weten niet altijd wat mogelijk is en welke voorwaarden gelden om recht te hebben op leerlingenvervoer. Omdat de gemeente bij de beoordeling vooral afgaat op schriftelijke informatie, heeft zij de gezinssituatie en het belang van het kind daarbij niet altijd goed in beeld, vindt de Jeugdombudsman. Verder blijkt de gemeente geen rol voor zichzelf te zien als een aanvraag wordt afgewezen en ouders stellen dat zij door hun situatie hun kind niet zelf naar school kunnen brengen.
De Jeugdombudsman vindt dat de gemeente haar werkwijze moet aanpassen. Dat zij zich proactief moet opstellen om de dienstverlening aan deze gezinnen te verbeteren. En hen verder te helpen met de mogelijkheden die de gemeente daarvoor heeft.
In het vandaag gepresenteerde onderzoeksrapport van de Jeugdombudsman staan verschillende concrete aanbevelingen. Zo moet worden gezorgd voor meer en beter persoonlijk contact, moet er meer worden samengewerkt aan integrale dienstverlening en effectieve probleemoplossing en moet er adequate en uniforme informatie komen voor professionals die de gezinnen kunnen helpen bij een aanvraag.